آلودگی هایی مانند گرد و خاک، عفونت و انواع قارچ ها به طرق مختلفی وارد آب استخر می شود. ورود افراد مختلف به آب ممکن است موجب انتقال برخی از بیماری های پوستی و قارچی شود. این امر به ویژه در استخرهای روباز دو چندان می شود. چرا که ممکن است شاخ و برگ درختان و سایر اشیا که مسبب آلودگی هستند، وارد آب شده و آب استخر را آلوده کنند و سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیندازد.

در نتیجه پس از نصب و راه اندازی استخر، حفظ سلامت استخر دغدغه اصلی افراد خواهد بود. خواه استخر شما بتنی باشد و به روش سنتی اجرا شده باشد و خواه استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس باشد، باید در نگهداری آن کوشید. چرا که علاوه بر تضمین سلامت شناگران، هزینه های تعمیر و نگهداری استخرها را کاهش می دهد. یکی از راه های اصلی برای نگهداری استخرها، تصفیه آب استخر است. در این مطلب به روش های موثر جهت تصفیه آب استخرها اشاره می شود.

تصفیه آب استخر بتنی و پیش ساخته

در این بخش اشاره ای به جنس بدنه استخرها مذکور شده و سپس راه های پاکسازی و تصفیه آب استخر معرفی می شود.

استخرهای بتنی

استخرهای بتنی به دلیل ماهیت بتن، جلبک می زند. ایجاد جلبک در بدنه این استخرها باعث ایجاد باکتری و ورود قارچ به آب می شود.

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر

استخر پیش ساخته زرفام

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس زرفام محصول شرکت فراساخت نوین زرفام است که از مواد اولیه مرغوب به صورت قالبهای یکپارچه در کارخانه تولید می شود. این استخرها در مقایسه با استخرهای سنتی کم تر در معرض آلودگی قرار می گیرند. زیرا بدنه ی استخرهای زرفام، لایه ای از ژلکوت افزوده می شود. این مواد از جلبک زدن بدنه استخر جلوگیری می کند. با این وجود آب استخرها تحت شرایط محیطی به ویژه در فصول گرما جلبک می زند و برای سالم نگه داشتن آب استخر نیاز است که به شیوه های صحیح آب استخرها را تصفیه کرد.

مطالب بیشتر بخوانید....  ساخت استخر سرپوشیده چهارفصل

در ادامه روش های مختلف پاکسازی آب استخر را معرفی می کنیم.

استفاده از فیلترهای آب

 فیلترهای آب استخر به عنوان ابزار اصلی تصفیه آب استخر عمل می ‌کنند. این فیلترها از مواد مختلفی ساخته می ‌شوند و ذرات معلق، مواد آلی، باکتری ‌ها و مواد آلوده را از آب جدا می‌ کنند.

استفاده از پمپ ‌های آب: پمپ ‌های آب به منظور چرخش آب استخر و همچنین تسهیل فرآیند تصفیه و توزیع مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این پمپ‌ها معمولاً در سیستم تصفیه آب استخر نصب می‌ شوند و از طریق آن تصفیه آب انجام می‌ شود.

استفاده از مواد شیمیایی: مواد شیمیایی مختلفی را می توان برای تصفیه آب استخرها استفاده نمود. مراحل اصلی تصفیه با استفاده از مواد شیمیایی عبارت است از:

  • استفاده از کیت سنجش کلر و ph: سطح کلر در آب را می توان با استفاده از کیت سنجش کلر اندازه گیری کرد. حد مطلوب کلر بین 1 تا 3 ppm  است. در صورتی که کلر در رنج نباشد قرص کلر یا پودر شوک کلر را به آب استخر باید اضافه نمود.
  • پودر شوک کلر: شوک کلر  به آب استخر یکی از راه های اصلی ضدعفونی و تصفیه آب و پاکسازی از قارچ و عفونت هاست.
  • محلول ضدجلبک: آب استخرها به ویژه در فصل تابستان جلبک و خزه می زند. برای جلوگیری از رشد جلبک در آب معمولا از محلول ضد جلبک استفاده می کنند. این محلول را می توان هم برای پیش گیری و هم برای درمان آب استخر استفاده کرد.
  • محلول تنظیم کننده ph: با استفاده از کیت سنجش ph میزان اسیدی و قلیایی بودن آب استخر را می سنجند در صورتی که میزان ph آب از حد متعادل آن خارج بودن از محلو ل تنظیم کننده ph آب استفاده می شود. حد مطلوب ph  بین 7.2 تا 7.6 می باشد. با استفاده از محلول تنظیم کننده ph آب استخر را در حد مطلوب باید تنظیم نمود.
  • محلول شفاف کننده آب استخر: ذرات معلق در هوا و گرد خاک هنگامی که وارد آب می شوند، موجب آلودگی آب استخر شده و آب را کدر می کنند. برای رفع این موضوع بعد از مرحله جلبک زدایی، از محلول شفاف کننده آب استخر استفاده می کنند. ذرات و گرد و خاکی که وارد آب می شوند، با افزودن محلول شفاف کننده ذرات منعقد شده و در کف استخر ته نشین می شود و به سادگی می توان آن ها را از کف استخر با جاروی استخری پاک کرد.
مطالب بیشتر بخوانید....  مزایای استخر فایبرگلاس

با استفاده از این مواد شیمیایی به سهولت می توانید آب استخر را تصفیه نمایید و از شنا و تفریح در استخری پاک و پاکیزه لذت ببرید. مواد شیمیایی مذکور را می توانید به صوت پکیج و یا به تنهایی از فروشگاه اینترنتی هیپوپاک خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *