استخر و کرونا

استخرهای خانگی به عنوان یکی از متداول‌ترین گزینه ها برای تفریح و گذران زمان در دوران کرونا به شمار می‌آیند؛ فرض کنید بار دیگر جهان دچار همه‌گیری ویروسی همانند کووید شده است و بر تمامی رفت و آمدها نظارت خواهد شد؛ کلیه مراکز تفریحی با ممنوعیت روبرو شده است و عملا استفاده از امکانات تفریحی و شهری با ممنوعیت‌های گسترده روبرو شده است. حال در این گونه شرایط چه راهی را می‌توان در پیش گرفت؟

در روزهایی که جهان درگیر اپیدمی گسترده ویروس کووید19 ‌بود، بهره‌گیری و تقاضای نصب و تجهیز و خرید استخر در منازل شخصی، به شدت افزایش یافت که اصلی‌ترین دلیل آن، وجود فضایی امن و البته خصوصی برای افراد در چنین شرایطی به حساب می‌آید و همچنان بر تقاضای آن افزوده می‌گردد.

مطابق اعلام پیش‌تر، در اختیار داشتن استخر خانگی، چه به عنوان استخر روباز یا سرپوشیده، در شرایط بحرانی عملا گزینه‌ای مطلوب و ایده‌آل به شمار می‌آید که وجود چنین امکانی در مواقع نیاز و البته ممنوعیت‌های گسترده کامل احساس خواهد شد. سوای بر این نیز، استخرها صرفا کارآیی تفریحی نداشته و در بسیاری از موارد به عنوان گزینه درمانی و یا پزشکی در حوزه فیزیوتراپی شناخته می‌شود.

استخر و کرونا

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به چرایی اهمیت حضور استخرها در محیط‌های خصوصی بپردازیم، دلایل محکم‌تر و ارزشمندتری نسبت به دلایل گفته شده در فوق خواهیم یافت. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، عموما از استخرهای آب سرد و آب گرم، به عنوان گزینه‌ای برای ریکاوری استفاده می‌کنند که همین امر باعث شده تا ورزشکاران نیز از این قافله دور نمانند و در دسته هواداران استخرهای خانگی قرار بگیرند. به طور کاملا مشخص‌تر ورزشکارانی که در روزهای تلخ شیوع کرونا از استخر خانگی بهره می‌بردند، از تمامی جوانب جسمی و روحی از سایرین، در شرایط بسیار بهتری قرار داشتند.

مطالب بیشتر بخوانید....  استخر فایبرگلاس کوچک

هرچند که تحقیقات فراوانی در زمره کاهش استرس و روان‌درمانی از طریق روش آب درمانی صورت گرفته است، اما هنوز هم به نتایج قطعی در این باره دست یافته نشده است، اما به باور بسیاری از مروجان طب سنتی، حضور در استخرهای آب گرم و آب سرد، در راستای کاهش استرس و التیام تنش‌های عصبی بسیار مفید بوده و به افراد در مواقع حساس اجتماعی توصیه می‌گردد.

امروزه روش‌ها و راه‌های فراوانی برای کاهش استرس و برون‌رفت از بحران‌های روحی پیش پای افراد قرار گرفته است، اما هنوز هم این روش قدیمی، یعنی استفاده از استخرهای خانگی مفید و کارآمد بوده و تاثیر بسزایی در شرایط روتین روحی روزانه افراد داراست. شاید به همین دلیل است که بسیاری از طبیبان اعصب و روان، یوگا را مکمل شنا و آب درمانی به حساب می‌آورند. ترشح اندورفین از سوی مغز که در شرایط بحرانی برای یاری رساندن به جسم در راستای کاهش درد، ترشح می‌شود با ادغام هورمون دوپامین که دست برقضا هورمون شادی بخش نیز می‌باشد، از معجزات استخر شمرده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *